Kiedy rozpocząć naukę czytania z dzieckiem?

Kiedy nadchodzi ten czas, by rozpocząć z dzieckiem naukę czytania? Czy jest określony moment, gdy należy z dzieckiem zacząć pracować z literkami? Oczywiście, że nie! Każde dziecko jest inne i do każdego należy podchodzić indywidualnie. To, co potrafi jeden trzylatek, inny pięciolatek zupełnie nie zrozumie. Tak więc jest i w kwestii poznawania liter, a w konsekwencji również i czytania, nie ma określonego wieku.

 

Dziecko należy zachęcać, pokazywać mu różne sposoby poznawania literek, czytać z nim bajki, dawać jak największe szanse na obcowanie ze światem literek. A kiedy? Najlepiej, jak najwcześniej, bowiem im dziecko młodsze, tym szybciej wszystko chłonie i każda nowa rzecz go interesuje. Jeśli dziecko potrafi już mówić, porozumiewa się z nami, a do tego jest chętne i gotowe do pracy, warto działać. Na naukę literek odpowiednim momentem może być już okres, gdy maluch ma 24miesiące. Nie poprzez naukę, ale właśnie poprzez zabawę może zacząć z czytaniem, a dokładniej z poznawaniem liter mieć już do czynienia. Pokazujmy, mówmy, razem powtarzajmy. Wystarczy chwila, a nie obejrzymy się, gdy dziecko pozna cały alfabet. W wieku trzech, czterech lat maluch jest w stanie już sylabizować, układać pierwsze słowa, z nich dalej pierwsze, krótkie zdania. Nauka czytania rozpoczyna się już w wieku przedszkolnym, w grupie 3-5 latków. Już wtedy dziecko bez problemu potrafi z tego typu zadaniami sobie poradzić.

 

To, co najważniejsze- nie zmuszajmy. Co z tego, że dziecko naszych znajomych w wieku dwóch lat zna alfabet, a maluch siostry umie czytać mając cztery latka? Każde dziecko jest inne. Jeśli nasze chce i wykazuje chęci do poznawania literek, brawo! Pomóżmy mu w tym i rozwijajmy w nim tę umiejętność. Zaczynając od alfabetu, po kolei krok po kroku idźmy do przodu. Po literkach, przychodzi pora na sylabizowanie. Twórzmy różnego rodzaju zadania, drukujmy ciekawe szablony, organizujmy w oryginalny sposób czas z sylabizowaniem.

 

Dzieci są niezwykle mądre i inteligentne. Jeśli my rodzice w odpowiedni sposób do nich podejdziemy, bardzo szybko ta jakże trudna umiejętność, może okazać się naprawdę czymś prostym i szybkim w opanowaniu. Kiedyś czekano do wieku szkolnego i tam rozpoczynano naukę literek, a dopiero potem pierwsze czytanie. Dziś idziemy do przodu i uczymy dzieci szybciej. I wcale nie jest to zabieranie im dzieciństwa i tego, co w nim najlepsze. Najważniejsze bowiem jest to, by umieć uczyć poprzez zabawę, a wtedy dzieciństwo może być czymś cudownym i do tego wartościowym.