Kupujemy prezenty na Dzień Dziecka

Mówi się, że za każdym razem, kiedy na świat przychodzi dziecko, jest on tworzony od nowa. Dzieci pozwalają nam inaczej spojrzeć na świat, dają siłę do działania, pozwalają zrozumieć, czym jest bezwarunkowa miłość. Z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka warto podziękować im za to, że są. Można to zrobić za pomocą prezentu, ale można również podarować dziecku ten dzień i spędzić go wspólnie w ekscytujący sposób. Czym zaskoczyć pociechę? A może postawić na praktycyzm? Wszystko zależy od tego, ile lat ma dziecko i jakie są jego zainteresowania.

Skąd się wziął Dzień Dziecka?

Dzień Dziecka to święto mające wieloletnią tradycję. – w krajach słowiańskich (m.in. w Polsce) obchodzony jest od 1950 roku. Niektóre źródła wspominają jednak, że pierwsze świętowanie miało miejsce w 1924 roku, kiedy to Liga Narodów uchwaliła Deklarację Genewską, rozszerzoną później w 1948. W wielu krajach dzień ten oficjalnie został wpisany do kalendarza w 1954 roku, w związku z uchwaleniem przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) Deklaracji Praw Dziecka i obchodzony od 1955 w różne dni roku w różnych krajach.

W zależności od tradycji, religii czy też podejścia do małego członka społeczności, dzień Dziecka koncentruje się bezpośrednio na dziecku (jak na przykład w Polsce), na rodzinie (we Francji, gdzie zamiast Dnia Dziecka obchodzony jest Dzień Rodziny), a niekiedy jego obchody uzależnione są od płci. Taka sytuacja ma miejsce przykładowo w Japonii, gdzie obchodzone są tak naprawdę dwa święta – osobne dla dziewczynek (3 marca), osobne dla chłopców (5 marca). Japoński konserwatyzm wciąż pozwala gloryfikować chłopców, być może dlatego ich obchody święta są huczne i … spędzane w męskim gronie. Tego dnia japońscy chłopcy wraz ze swoimi ojcami wykonują papierowe zabawki, zaś z tkanin – karpie (Koinobori), z których każdy symbolizować ma jednego członka rodziny. Dziewczynki natomiast, wspólnie z rodzicami, tworzą lalki z resztek materiałów i ubierają je w tradycyjne, japońskie stroje ( marca jest również Świętem Lalek). W Turcji natomiast celebrowanie Dnia Dziecka zbiega się ze Świętem Niepodległości, obchodzonym 23 kwietnia, w Paragwaju – 16 sierpnia, w rocznicę bitwy o Acostę Nu, w której poległo wielu młodych ludzi, w Bangladeszu – 17 marca, natomiast w Gwatemali – 1 października.

Tradycja wręczania prezentów

O tym, że dzieci uwielbiają dostawać prezenty, nie trzeba nikogo przekonywać. Jaki jednak podarunek będzie dla niego najlepszy? Czy ten, który służyć będzie beztroskiej zabawie? Czy ten, który będzie spełniał dodatkowo funkcje wychowawcze? A może ten, którego pragnie dziecko, a który dla nas jest zupełnie niezrozumiałym wyborem?

  • Niemowlak

Najmniejszy problem mamy z dzieckiem w okresie niemowlęcym, czyli do około roku życia. Nie zna ono jeszcze wartości pieniądza, nie stara się podążać za tłumem równolatków i nie stawia wygórowanych żądań, by tylko pokazać się w szkole. Tak naprawdę w tym okresie życia najważniejsza dla dziecka jest sama obecność rodziców i to, że poświęcają mu dużo czasu. Przytulanie czy głaskanie ma swoje skutki również w rozwoju dziecka – pod wpływem dotyku, głosu w mózgu tworzą się bowiem nowe połączenia synaptyczne, zaś mózg najintensywniej się rozwija.

Jeśli chcemy wręczyć dziecku drobny upominek, to najlepiej taki, który będzie wszechstronnie stymulował jego rozwój. W zależności od zasobności portfela, ale i podejścia do prezentów, dobrym pomysłem będą wszelkiego rodzaju grzechotki, foremki, maty edukacyjne, zabawki z metkami, przedmioty o różnych fakturach, kształtach i kolorach. Warunek jest jeden – muszą być one wykonane najwyższej jakości materiałów. Może to być również wyjątkowa lampka, którą można pozostawić włączoną całą noc tak, by rozpraszała mrok lub pozytywka.

  • Roczek +

Dziecko, które skończyło rok, całkiem nieźle potrafi się już komunikować. Zaczyna być go wszędzie pełno, naśladuje dźwięki, wymawia pojedyncze wyrazy, a z każdym miesiącem jego zabawy stają się coraz bardziej świadome. Można zatem wręczyć mu książki dźwiękowe, klocki czy zabawki motoryczne, pobudzające rozwój motoryki dziecka i umiejętności fizycznych (auto, motyl, piłka, pociąg) lub zabawki służące sortowaniu (sortery). Dwulatek chętnie sięga już po kredki, można zastanowić się też nad magnetycznym szkicownikiem. Doskonale sprawdzą się tzw. zabawki mimetyczne, przy pomocy których dziecko naśladuje świat dorosłych i ich zawody, a tym samym rozwija umiejętność porozumiewania się, myślenie i mowę. Należą do nich m.in. komplety narzędzi, zestawy małego lekarza, zestawy małego fryzjera, telefony itp.

  • Pięciolatek z pasją

Pięciolatek to już młoda osoba, w której zaczynają rozwijać się pierwsze pasje, zainteresowania, zaczyna też przestrzegać reguł. Dlatego świetnie jako prezent sprawdzą się wszelkiego rodzaju gry towarzyskie, zabawki edukacyjne, służące zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy, a także lalki, wózki, układanki, klocki, puzzle oraz książeczki tematyczne. Dziecko lubiące prace plastyczne ucieszy się natomiast z pierwszych książek o sztuce (dostosowanych do wieku odbiorcy), czy z zestawów kreatywnych bądź farb.

Rozwinięty ośmiolatek i dzieci starsze

Sprawa prezentów komplikuje się od piątego roku życia dziecka coraz bardziej. Coraz mocniej widać bowiem indywidualne preferencje dziecka, jego zainteresowania. Warto podążać za nimi i rozwijać talenty dziecka, podsuwając mu odpowiednie pozycje wydawnicze czy narzędzia do samokształcenia. Można zastanowić się nad grą towarzyską rozwijająca zasób słownictwa (scrabble), przedsiębiorczość (monopoly junior) czy kompetencje językowe (fiszki), a także nad zabawką naukową (zestawy do samodzielnego wykonania np. robota) czy grami zręcznościowymi. Może to być także deskorolka lub rolki, będące doskonałą okazją do aktywności na świeżym powietrzu, a także – po raz kolejny – zabawka kreatywna, pozwalające dziecku na stworzenie własnych perfum czy zaprojektowanie kolekcji ubrań. To również czas na ekscytujące wyprawy w świat w ramach prezentu, na przykład odwiedziny w Centrum Nauki Kopernik, a także na różnego rodzaju warsztaty, plastyczne, językowe czy informatyczne. Wszystkie te prezenty – o coraz większym stopniu zaawansowania i złożoności, są też odpowiednie dla starszych dzieci, u których dodatkowo możemy włączyć edukację ekonomiczną, wręczając na przykład karty przedpłacone, pozwalające poznać dziecku wartość pieniądza.

Pamiętajmy jednak, by w tych prezentach zachować umiar i zdrowy rozsądek, dbajmy też, by nasze podarki czemuś służyły i rozwijały rożne umiejętności dziecka. Powstrzymajmy się przez zbyt wczesnym zakupem telefonu czy komputera, a jeśli dziecko jest już w jego posiadaniu, zablokujmy możliwość ściągania pewnych aplikacji czy dostępu do niektórych witryn internetowych. Kontrolujmy również gry komputerowe, którymi fascynuje się dziecko, unikajmy tych pełnych przemocy czy epatowania ciałem, bowiem nadmierna stymulacja dziecka w tym obszarze może pociągać za sobą problemy emocjonalne. Obecnie na rynku jest tak szeroki wybór gier edukacyjnych, że bez problemu połączymy zamiłowanie dziecka do wirtualnej rozrywki z nabywaniem umiejętności. Pamiętajmy także, że żaden – nawet najdroższy prezent – nie zastąpi dziecku naszej obecności i wspólnej zabawy. Postarajmy się, by choć w tym wyjątkowym dla dziecka dniu, być obecnym tylko dla niego.