Modelką być

Cindy Crawford, Linda Evangelista, Karolina Kurkova czy Miranda Kerr – to nazwiska, które wciąż ekscytują, mimo iż modelki te już od wielu lat chodzą po światowych wybiegach i lata młodzieńcze mają dawno za sobą. Są jednak przykładem, że właściwe zarządzanie swoją karierą, profesjonalne podejście do zawodu oraz rozwój własny i dobre inwestycje (również te w siebie) to gwarancja wieloletniego sukcesu. Same ich nazwiska są już marką, a każde wyjście przyciąga prasę, potencjalnych klientów i … przynosi uwielbienie rzeszy dziewcząt, które pragną spełnić swoje wielkie marzenie o modelingu.

Popularny telewizyjny program, mający na celu wyłonienie tych twarzy, które mają szanse odnieść sukces nie tylko na rodzimym rynku, ale również zaistnieć na rynkach zagranicznych pokazał, jak wiele jest w Polsce pięknych kobiet i przystojnych mężczyzn. Dlaczego w takim razie nie monopolizują oni wybiegów? Dlaczego tylko pojedyncze nazwiska wybijają się wśród innych? Odpowiedź na te pytania przynosi lektura książki „Modelka profesjonalna. Poradnik”, opublikowanej nakładem wydawnictwa Galion. Autor, Yahu Pawul, od wielu lat zajmuje się teorią modelingu, prowadził również własną agencję modelek, zatem mamy do czynienia z praktykiem. Dlatego też jego spojrzenie na zawód modelki jest obiektywne, a wydany poradnik to swego rodzaju dążenie do profesjonalizacji zawodu. Sięgnąć po książkę powinny szczególnie te osoby, które marzą o wybiegach czy sesjach zdjęciowych – lektura pozwoli oszczędzić wielu rozczarowań, a także uniknąć niewłaściwych wyborów. Jest to również poradnik dla tych wszystkich modelek i modeli, których telefon milczy a kariera utknęła w martwym punkcie.

Na łamach książki autor przybliża nam historię modelingu i sylwetki top modelek, a także prezentuje listę 100 Super modelek i Top modelek. Znajdziemy tu porady dotyczące zachowania i wyróżnienia się z tłumu, autor kładzie nacisk również na pełen profesjonalizm i koncentrację na wykonywanych zadaniach. Podkreśla znaczenie traktowania modelingu jako biznesu i zachęca do inwestycji w siebie (w biznes). Dowiemy się, w jaki sposób zadbać o promocję swojej osoby (m.in. Sed Card, portfolio, résumé), gdzie się pokazać (w jaki sposób odbywa się wybór modelki) i jak zachowywać się na spotkaniach. Ponadto, autor omawia najważniejsze kwestie związane ze współpracą modelki z agencją.

Yahu Pawul przybliża również typy modelek, rodzaje fotografii, a także płaszczyzny współpracy modelki z klientem. Przedstawia ponadto osoby biorące udział w przygotowaniu pokazów, a także pokazuje możliwe ścieżki kariery tym modelkom, które z różnych względów kończą swoją karierę w modelingu.

Uzupełnieniem tej części teoretycznej – i bezcenną pomocą szczególnie dla początkujących modelek – jest część zawierająca materiały szkoleniowe, wzory najczęściej występujących dokumentów oraz istotne informacje dotyczące m.in. miar i wag, rozmiarów odzieży czy różnicy czasu pomiędzy największymi miastami. Autor prezentuje także optymalny program kursu modelingu, zamieszcza również przykładowy test z teorii modelingu. Znajdziemy tu ponadto wzór umowy modelki z agencją, umowy-zlecenia, aneksu do umowy czy zgody na komercyjne wykorzystanie zdjęć, omówienie standardowych warunków pracy modelki a także życiorys, z czego część załączonych materiałów jest w języku angielskim. Dodatkiem do książki jest lista polecanych przez autora publikacji w języku angielskim i polskim, czasopism i filmów, a także stron internetowych związanych z modelingiem i modą.

Wartość merytoryczna książki „Modelka profesjonalna” i gotowe do wykorzystania materiały, a także cenne rady pozwalające uniknąć wielu błędów na tej ścieżce kariery sprawiają, że publikacji tej nie może zabraknąć w biblioteczce przyszłych oraz stawiających swoje pierwsze kroki w zawodzie modelek. I tak, jak „Vogue” określany jest biblią modelingu, tak poradnik Yahu Pawula możemy śmiało nazwać biblią profesjonalnej modelki.