Sezon na odporność? Naturalnie!

Niejedna z nas marzy o tym, aby ten jesienno-zimowy sezon spędzić w ciepłej pościeli, z dala od ponurej aury, pluchy i niskich temperatur. Mało która (a właściwie to chyba żadna)  może sobie na to pozwolić. Dzielnie znosimy niedogodności pogodowe i na różne sposoby staramy się z nimi walczyć. To właśnie teraz nasz organizm potrzebuje szczególnej uwagi i troski. Jak naturalnie wzmocnić odporność swoją i dziecka?

Badania wykazały, że najbardziej depresyjnym miesiącem w roku jest listopad. Zły nastrój na pewno nie sprzyja naszemu organizmowi. Nie od dziś wiadomo, że pozytywne nastawienie jest niezwykle ważne.  Pewnie przekonałaś się o tym już nie raz. Pewnie nie raz też pukałaś się w czoło na to hasło, bo gdyby wszystko zależało od nastawienia, to Twoje życie byłoby bajecznie kolorowe. A w tym jesiennym okresie najbardziej bajecznym kolorem w Twojej głowie jest szarość… Czas to zmienić!

Odporność psychiczna a odporność fizyczna

Wzmocnienie sił fizycznych wpływa na lepsze i szybsze radzenie sobie ze stresem i depresją. Podobnie jak równowaga w psychice pozwala szybciej zwalczać dolegliwości chorobowe. Warto zatem dbać o obie te sfery. To, że wakacje już dawno za nami, słońce przestało tak intensywnie grzać i wytwarzać hormony szczęścia, a o urlopie zapomniałaś, nie oznacza, że teraz już tylko kapcie i koc. Postaraj się zorganizować chociaż 1-2 godziny w tygodniu dla siebie. Dzieci oddaj w dobre ręce męża albo dziadków, a sama, zamiast biegać z odkurzaczem po całym domu, zadbaj o siebie. Jeśli nie masz możliwości wybrać się do kosmetyczki, fryzjera czy skoczyć do solarium, przygotuj sobie ciepłą, aromatyczną kąpiel, włącz ulubioną muzykę i zjedz coś dobrego (wyjątkowo, nie musisz liczyć kalorii!). Przekonasz się, że kilka chwil poświęconych wyłącznie sobie potrafi zdziałać cuda.

Wiem, że przy dziecku (nie mówiąc już o gromadce) nie jest to łatwe, ale znajdź swój sposób na relaks. Może okaże się, że najbardziej odpręża Cię wspólny spacer z rodziną albo na przykład gra w chińczyka. Nieważne, co to będzie, najważniejsze, by sprawiło Ci przyjemność. Zrelaksowana, szczęśliwa mama ma siłę, żeby walczyć z przeciwnościami losu, a w tym jesienno-zimowym sezonie pewnie będą się one pojawiać, szczególnie w formie wirusów.

Sezon na wirusy

–  To właśnie w tym jesiennym okresie do przychodni zgłasza się największa liczba pacjentów. We wrześniu i październiku, kiedy pogoda diametralnie się zmienia, dorośli skarżą się na ból głowy, katar i kaszel. Tym objawom nierzadko towarzyszy również podwyższona temperatura. U dzieci najczęściej pojawia się katar i kaszel  – mówi lekarz, Karolina Dratwa.

Jeśli Twoje dziecko chodzi do przedszkola, doskonale wiesz, co oznacza ten jesienny okres. To na pewno nie nastraja pozytywnie. Są jednak sposoby, które pozwolą wzmocnić Waszą odporność. Warto zwrócić uwagę na kilka czynników. Półki w aptekach aż uginają się od specyfików obiecujących nam zdrowie i odporność, ale same suplementy na niewiele się zdadzą. Musimy zadbać o siebie kompleksowo.

Przede wszystkim zdrowa dieta i… probiotyki

Na dietę powinniśmy zwracać uwagę przez cały rok, ale w tym sezonie, kiedy jesteśmy zdecydowanie bardziej narażeni na działanie wirusów, szczególnie. – Zdrowa, zróżnicowana dieta, bogata w warzywa i owoce to podstawa – podkreśla Karolina Dratwa. – Dzieciom warto podawać w tym czasie probiotyki. Badania wykazały, że są bardzo skuteczne w podnoszeniu odporności –dodaje.

Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na naturalne probiotyki. Powinniśmy po nie sięgać każdego dnia, o każdej porze roku. Zaliczymy do nich dobrej jakości jogurty naturalne, kefiry i maślanki. Najważniejsze, by miały jak najprostszy skład i nie zawierały cukru. Do naturalnych probiotyków należą również domowa kapusta kiszona i domowe kiszone ogórki oraz kwas chlebowy. Wszystkie wymienione produkty nie tylko wzmocnią odporność organizmu, ale również wpłyną pozytywnie między innymi na działanie układu trawiennego.

Kreatywność i konsekwencja

W tym trudnym okresie, powinniśmy poświęcić więcej czasu na przygotowywanie rozmaitych posiłków. Na naszym talerzu powinny królować przede wszystkim kiełki i natka pietruszki. Można je przemycić w kolorowej sałatce czy na kanapce. Każdy rodzic ma swoje wypracowane metody, które ułatwiają wprowadzanie nowych produktów. Nigdy nie jest za późno, żeby nauczyć dzieci nowych smaków. Najważniejsza jest konsekwencja. Oczywiście, nic na siłę. Jeśli maluch kategorycznie odmawia zjedzenia brukselki czy szpinaku, odczekajmy jakiś czas i spróbujmy po kilku dniach podać produkt  w innej formie. W sieci nie brakuje kulinarnych inspiracji, które sprawdzą się również przy niejadkach. Warto od czasu do czasu przejrzeć strony z ciekawymi przepisami.

Nadmiar kilogramów = osłabienie organizmu

W tym okresie warto również zwrócić uwagę na swoją wagę. Nadmiar kilogramów osłabia odporność. Dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci. Mimo że jesienne wieczory sprzyjają podjadaniu, lepiej zrezygnować z takich przyzwyczajeń. Zamiast po czekoladę, sięgnijmy na przykład po orzechy (z ich ilością też nie należy przesadzać!) albo jogurt naturalny z owocami. Warto podkreślić, że cukier i nadmiar tłuszczu mogą osłabić organizm. Na deser lepiej podać dziecku owoce zamiast słodkiej, bezwartościowej, przekąski.

Co powinno znaleźć się w codziennym jadłospisie?

W Waszej diecie, bez wątpienia, powinny znaleźć się: jabłka, cytrusy, brokuły, marchew, szpinak, papryka, banany, ryby, wątróbka, sery, chleb pełnoziarnisty, ryż brązowy, kasza (szczególnie jaglana), marchew, migdały, cebula, czosnek, zioła, miód oraz wspomniane już kiełki i natka.

Dla równowagi pozwólcie sobie od czasu do czasu na odrobinę słodkiej przyjemności. Spróbujcie jednak przygotowywać zdrowe desery. Świetnym pomysłem będą na przykład pyszne owsiane ciasteczka. W dużej misce rozgnieć dwa dojrzałe banany, wsyp pół szklanki płatków owsianych, 1/5 szklanki wiórków kokosowych , garść suszonej żurawiny (możesz dodać dowolne, posiekane orzechy, prażony słonecznik, sezam, morele czy inne ulubione, zdrowe przysmaki), dosyp szczyptę proszku do pieczenia i wymieszaj wszystko dokładnie. Formuj niewielkie kulki i spłaszcz je. Piecz ok. 12 minut w nagrzanym do 170 stopni piekarniku (z termoobiegiem). Smacznego!

Witamina C prosto z natury

Kiedy rozpoczyna się sezon jesienno-zimowy witamina C zaczyna królować w wielu domach. Dlaczego? Jej dobroczynnych właściwości nie sposób przecenić. Wspomaga odporność organizmu, zapobiega procesom starzenia, działa przeciwnowotworowo i usprawnia pracę układu krążenia. To tylko część długiej listy zalet.

Zamiast sięgać po apteczne specyfiki, lepiej wprowadzić do diety produkty z dużą zawartością tej witaminy. Będą znacznie lepiej przyswajalne przez organizm. Najwięcej kwasu askorbinowego zawierają:  acerola, dzika róża, rokitnik, czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona papryka, chrzan czy brukselka. Lista tych produktów jest naprawdę długa.

W sezonie letnim warto przygotować na przykład kilka słoików soku z czarnej porzeczki i popijać je przez cały jesienno-zimowy okres. Taki naturalny produkt skutecznie podniesie odporność organizmu.

Wzmocnij organizm naturalnie!

Obok diety ważne jest również hartowanie organizmu. Większość rodziców ma, niestety, tendencję do przegrzewania swoich pociech. Zbyt ciepłe ubranie może przynieść więcej szkód niż pożytku. Mówi się, że zdecydowanie lepiej, kiedy dziecku jest odrobinę chłodniej niż zbyt gorąco. Staraj się ubierać siebie i pociechę stosownie do pogody, najlepiej na cebulkę. Nie zakładaj zimowej kurtki, kiedy na termometrze kilkanaście stopni na plusie. Zadbaj natomiast o nieprzemakalne, ciepłe obuwie.

Przede wszystkim – spaceruj! Nie ma złej pogody na wyjście z domu. Czasem wystarczy kilkanaście minut. Kiedy pogoda sprzyja, wybierzcie się na dłuższą wycieczkę. Świeże powietrze zdecydowanie wzmocni odporność. Zadbaj również, aby tego świeżego powietrza nie brakowało w mieszkaniu. Staraj się je codziennie wietrzyć, zwłaszcza przed snem. Warto na ten jesienno-zimowy sezon zainwestować w nawilżacz powietrza. Świetnie sprawdzi się na przykład podczas kataru.

Jeśli nie możecie wyjść na spacer, poćwiczcie w domu. Aktywność fizyczna powoduje zwiększenie w organizmie ilości i aktywności leukocytów, które wzmacniają odporność. Zorganizujcie sobie na przykład domową dyskotekę. Każdy maluch będzie zachwycony, a korzyści dla obu stron.

Korzystajcie z dobrodziejstw natury i cieszcie się naturalną odpornością organizmu!