Soczewki. Dlaczego to dobra alternatywa dla okularów?

Tak jak w przypadku każdego innego narządu, Twoje oczy wymagają uwagi i troski. Nie zapominaj o odpowiednim sposobie odżywiania i ochronie przeciwsłonecznej. Właściwe dbanie o zdrowie oczu może zredukować ryzyko typowych problemów ze wzrokiem oraz przewlekłych schorzeń oczu.

Prawdopodobnie stosujesz jakieś formy ochrony przeciwsłonecznej do ochrony skóry przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Pamiętaj, że Twoje oczy też potrzebują takiej ochrony. Promieniowanie ultrafioletowe (UV) jest składową widma światła docierającego do Ziemi ze Słońca. Niektóre badania sugerują, że promienie te są przyczyną problemów ze wzrokiem w miarę, jak się starzejemy (zwyrodnienie plamki żółtej). Ekspozycja na słońce może wywoływać także inne poważne schorzenia oczu, takie jak zaćma. Jeden na pięć przypadków zaćmy może być spowodowany przez uszkodzenie słoneczne. Wielu z tych przypadków można by uniknąć, stosując odpowiednią ochronę przeciwsłoneczną.

Jak chronić oczy przed słońcem?

  1. Soczewki kontaktowe z filtrem UV, a okulary słoneczne kupuj z głową.

Modne i drogie okulary od projektanta niekoniecznie stanowią najlepszą ochronę. Kupując okulary słoneczne, najlepiej wybrać szkła oznaczone UV400, które będą blokować nawet najmniejsze promienie UV. Duże soczewki i osłony boczne to kolejne wyróżniki dobrych okularów na lato.

Jednak nawet najlepsze okulary przepuszczają promienie słoneczne, skupiające się wokół oprawek. Soczewki kontaktowe z filtrami UV pokrywają rogówkę i soczewkę oka, stanowiąc dodatkową ochronę. Polecamy w zestawie z okularami z osłonami bocznymi i kapeluszem z szerokim rondem.

  1. Noś kapelusz i uważaj na odbite światło.

Kapelusz z szerokim rondem to dodatkowa ochrona dla oczu. Pomoże on także chronić twarz i klatkę piersiową przed słońcem, zmniejszając ryzyko udaru słonecznego.

Światło odbijające się od piasku, śniegu czy powierzchni wody to kolejna dawka promieniowania. Bezwzględnie chroń oczy na plaży, podczas jazdy na nartach czy uprawiania sportów wodnych oraz na dużych wysokościach.

  1. Pora dnia i pogoda są niezwykle istotne.

Słońce świeci najmocniej pomiędzy 10 a 14. Niemniej badania dowodzą, że najniebezpieczniejsze dla oczu jest wczesne przedpołudnie i późne popołudnie. Wniosek? Chroń oczy, niezależnie od pory dnia.

Większość z nas zadaje sobie trud ochrony oczu w dni słoneczne, ale promienie UV mogą szkodzić oczom także w pochmurne dni. Warto więc chronić oczy, niezależnie od pogody.

  1. Graj w zielone.

Jedz zielone warzywa liściaste i kolorowe owoce, bogate w witaminy A,C i E o działaniu antyoksydacyjnym. Przeciwutleniacze luteina i zeaksantyna uważane są za szczególnie korzystne dla zdrowia oczu. Luteina występuje w żółtej papryce, mango i zielonych warzywach liściastych. Brokuły, kukurydza, pomarańcze i jaja są dobrym źródłem zeaksantyny.

  1. Chroń dzieci przed słońcem.

Większość uszkodzeń spowodowanych przez słońce powstaje w dzieciństwie. Dbaj, by Twoje dzieci nosiły okulary słoneczne z filtrami UV i osłonami bocznymi oraz kapelusz.

Dieta dla Twoich oczu.

Wszyscy wiemy, że dobre odżywianie jest niezbędne dla naszego ogólnego stanu zdrowia, ale to jest tak samo ważne dla zdrowia naszych oczu. Dobra dieta pobudza organizm do wzrostu, regeneracji i zwalczania infekcji. Z wiekiem nasze komórki wolniej się regenerują. Może to niekorzystnie wpływać na zdrowie oczu i wzrok. Naukowcy wiążą niezbilansowaną dietę ze zwiększonym ryzykiem AMD (zwyrodnienie plamki żółtej), które występuje najczęściej u osób starszych. U większości ludzi wzrok pogarsza się z wiekiem, ale można spowolnić pogarszanie się wzroku, a nawet tego uniknąć, za pomocą odpowiedniej diety.

Poniżej przedstawiamy cztery składniki odżywcze korzystne dla zdrowia oczu:

  1. Witaminy – przeciwutleniacze

Witaminy, C i E zawierają przeciwutleniacze, które pomagają w utrzymaniu zdrowych komórek i tkanek oka, tym samym spowalniając przebieg AMD (zwyrodnienie plamki żółtej). Ponadto sądzi się, że witamina C obniża ryzyko poważnego schorzenia, jakim jest zaćma.

  1. Luteina i zeaksantyna

Liczne badania wykazały, że substancje odżywcze o właściwościach antyoksydacyjnych, tak zwane karotenoidy, zmniejszają ryzyko i spowalniają przebieg przewlekłych schorzeń oczu, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej.

  1. Omega-3

Uważa się, że ten niezbędny kwas tłuszczowy odgrywa ważną rolę w rozwoju wzroku niemowląt i dzieci. Dieta o niskiej zawartości kwasów omega-3 jest związana z chorobami oczu i zwyrodnieniem plamki żółtej. Zespół suchego oka, schorzenie polegające na tym, że oko nie wytwarza wystarczającej ilości łez, również zostało powiązane z niedoborem omega-3.

  1. Minerały

Cynk i miedź usprawniają wchłanianie substancji odżywczych i witamin. Zakrojone na szeroką skalę badania wykazały, że duże ilości witamin antyoksydacyjnych w połączeniu z tlenkiem cynku i tlenkiem miedziowym mogą pomóc spowolnić postęp AMD (rodzaj miedzi) może przyczynić się do spowolnienia progresji (zwyrodnienie plamki żółtej).

Dla zdrowia oczu niezwykle ważna jest przede wszystkim dieta. Znajdź odpowiednie jedzenie dla swoich oczu, które wybawi Cię od chorób. Pamiętaj, że poniższe diety zapobiegają, a nie leczą.

  1. Graj w zielone

Jeśli chodzi o składniki odżywcze korzystne dla zdrowia oczu, nie ma nic lepszego niż zielone warzywa liściaste. Zawierają one luteinę i bogate w przeciwutleniacze witaminy. Najlepszym źródłem luteiny jest jarmuż, a po nim szpinak i natka pietruszki.

  1. Dodaj szczyptę koloru

Karotenoidy są odpowiedzialne za piękne kolory wielu owoców i warzyw. Dobrym źródłem karotenoidów są kukurydza, kiwi, dynia, cukinia, czerwone winogrona i zielona lub pomarańczowa papryka. Te warzywa i owoce są również dobrym źródłem witamin o właściwościach antyoksydacyjnych, które odgrywają kluczową rolę dla zdrowia oczu.

  1. Ryby mają głos

Tłuste ryby morskie są bogate w kwasy omega-3. Łosoś, tuńczyk i makrela to najlepsze źródła tego niezbędnego kwasu tłuszczowego.

  1. Jajka na 101 sposobów

Karotenoidy są również odpowiedzialne za żółto-pomarańczowe zabarwienie żółtka jaj. Żółtka jaj to prawdopodobnie najlepsze źródło luteiny i zeaksantyny.

  1. Więcej cynku!

Ostrygi zawierają najwięcej cynku na porcję; ustępują im nieco pod tym względem inne skorupiaki i wołowina. Niewielkie ilości cynku znajdziemy też w mleku, serach i chlebie.

Stała obecność powyższych pokarmów w diecie nie tylko pomoże zachować zdrowie oczu, ale także ogólnie dobry stan zdrowia.

Chcesz dowiedzieć się o swoich oczach jeszcze więcej, a przy okazji zgarnąć iPhone’a? Kliknij po więcej!